Skip to main content

HappY NurSes DaY


Buka mata, buka minda, buka hati anda...aku bukan hendak mengeluh tapi sekadar meluahkan ape yang terpendam di lubuk sanubari yang paling dalam..ehem ehem biasa la malam2 ayat nak puitis jer. Terlebih dahulu aku nak ucapkan selamat hari jururawat khasnya untuk jururawat seluruh malaysia, lau nak over ag seluruh dunia la..tapi aku tau jururawat obeci mana la nak baca blog picisan nih.Ucapan selamat ni jugak khas tuk kamu-kamu yang penah dirawat atau pon lebih tepat yang penah kena cucuk kat bontot oleh jururawat sekalian..aku turut simpati kat korunk hahaha..(gelak cara sopan)


Straight to da point...hari jururawat secara rasminya telah diraikan pada 12 Mei pada setiap tahun, dimana tarikh ini dipilih sempena mengingati tarikh kelahiran Florence Nightingale iaitu pada 12 May 1820. FN ni merupakan seorang jururawat yang berkaliber, lagi bersemangat waja dalam mempertahankan karier jururwat pada masa lampau.Lau nak tau lebih-lebih korunk google la sendiri yer.ape guna google lau xguna ya dak?? Ape yang aku ingin perkatakan pada slot ni, aku ingin luahkan ape yang aku rase selama menjadi seorang pelatih jururawat. Ya aku tau karier seperti aku tidak la se'hawt' karier2 diluar sana, karier aku biasa-biasa sahaja hanya mendapat tempat disesetengah masyarakat.


Ya, aku kecewa...sangat kecewa ngan tanggapan setengah masyarakat yang menganggap karier ini tidak menjamin masa depan, karier ini jijik, karier ini  hanya  dipilih apabila terdesak. Mungkin bukan sumer beranggapan begini tapi inilah kenyataan sesetengah owang yang penah aku jumpa..dan xkurang jugak owang yang menyokong karier aku nih..Ya, dulu aku pon bodoh2 gak xtau ape keje sebenar seorang jururawat tapi aku belajar dari bawah apa itu jururawat yang sebenar..Ternyata karier ini mengalas bebanan yang besar, nyawa pesakit ditangan kami apa-apa yang berlaku kamilah yang harus bertanggungjawab...dugaan makin berat apabila terpaksa melayan karenah pesakit yang bermacam ragam dan ditambah plak ngan karenah doktor yang kadang2 wat aku pening kepala tahap nak hantuk kepala kat katil hospital.


Ya, aku mengaku karier ini bukan pilihan aku, bukan kehendak aku...tapi demi menjaga hati pihak2 tertentu aku pasrah, aku akur...sebab aku tau Tuhan lebih mengetahui apa yang terbaik untuk aku. Dan aku tak lupa kata-kata seorang hamba Allah nih :


Lakukanlah sesuatu pekerjaan itu  dengan seikhlas mungkin walaupun kamu tidak suka akannya ...mungkin suatu hari Tuhan akan memberikan apa yang kamu idam-idamkan hasil dari penat lelah yang dilakukan.


Ya, aku mengaku selama aku bergelar pelatih jururawat banyak dugaan aku tempuhi, banyak benda aku perlu korbankan...penat memang penat, belajar sambil bekerja (praktikal) memang menguji kecekalan jiwa malahan mental...pernah aku hampir2 putus asa utuk tidak meneruskan karier ini tapi apakan daya..ada hati yang perlu aku jaga. Bukan setakat itu, aku juga berat hati apabila terpaksa melihat pemergian rakan seangkatan yang pergi meninggalkan kami selama-lamanya.Ya, dia mempunyai cita-cita yang sama, mempunyai satu impian untuk menjadi seorang jururawat professional. 


Dan ape yang wat aku terharu adalah bila perkataan Terima Kasih terpancul dari bibir pesakit. Ada sesuatu yang menusuk kalbu, ada suatu perasaan aneh yang membuatkan aku tuk terus berbakti. Ntah aku pon xtau ape sebenarnya perasaan tu, xdapat diluahkan. Ya, aku takut, takut tuk melihat mereka yang bergelar pesakit tiada di depan mata..betapa rase bersalahnya diri bila aku yang bergelar pelajar hanya mampu melihat, hanya mampu menolong sekadar yang mampu...aku sebak, sebak bila mendengar raungan dari keluarga pesakit. Aku manusia biasa tidak sekuat yang disangka..aku lemah, lemah dalam menangani emosi.


Tapi hanya satu perkara yang membuatkan aku bertahan dalam karier ini...aku ingin menjadi manusia yang berguna, menjadi manusia yang sentiasa berbakti kepada mereka yang memerlukan walau dipandang rendah sekalipon...kerna mungkin suatu hari aku akan menggantikan tempat pesakit-pesakit itu.




- SELAMAT HARI JURURAWAT -

-Maaf en3 panjang bebeno....terlebih emo, tambah ngan OSCE xabis2 ag
-tQ reading this en3 guys

Comments

nadiem sharmz said…
oh ayu!...slamat hari misi...hehehhe
NIA said…
selamat hari nurse~!hehe
Zaza said…
hari jururawat? ade pulak ye. idok le saye tahu
Lulu Caldina said…
selamat hari jururawat! :)
ILA HonEyBuNNy said…
selamat hari jururawat walaupun dah terlambat..hehe...

suka kata-kata neh...

Lakukanlah sesuatu pekerjaan itu dengan seikhlas mungkin walaupun kamu tidak suka akannya ...mungkin suatu hari Tuhan akan memberikan apa yang kamu idam-idamkan hasil dari penat lelah yang dilakukan.
Fatin said…
hepy nurses day too...
u know what...i baru tau ada hari jururawat..gila teruk i..huhuhhh....happy nurses day..!!
Ashraf Jalil said…
jemput masuk contest =D
http://mynameismyname-ashraf.blogspot.com/2011/05/sunshine-smile-contest-starts-now.html

Popular posts from this blog

Kisah Disebalik Renew Passport : Part 1

Assalamualaikum..... Nak dijadikan citer,khamis lepas ingatkan nak amik waktu kelepasan untuk keluar office. Ni semua semata-mata nak pi renew passport tapi cuaca tak mengizinkan, dari pagi sampai tengahari hujan lebat sangat,so aku sedapkan hati lepas abis waktu keje kul 5 nanti terus pecut pi sana. Tup tup lepas lunch and siap-siap nak solat, tengok luar tingkap office aihhh cerah semacam la plak, hujan dah reda hurmmm dalam hati frust menonggeng jugak la sebab takut tak sempat nak renew passport gara-gara emergency trip yang aku rancang sobsob. Kalau ikut hati ingat nak main redah jer kat airport tu tapi lepas dapat feedback dari kawan fb terus decide nak renew. Balik keje terus kelam-kabut, mandi pon tak sempat, terus pecut pi UTC Pudu. Alhamdulillah sampai jer kat UTC  tengok orang macam tak ramai, so cepat sikit passport nak siap. Tapi aku ni jenis clumsy sikit bhahaha no giliran 1624, tapi bila imigresen announce no 1622 terus aku pi pecut duduk tahap selesa kat

Selamat Hari Raya 2017

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya!!! Ya Allah rindunya nak membebel balik kat blog nih. Dah berkurun tak update langsung. Tiba-tiba hari ni datang mood balik nak menaip nak lepas kempunan hehe. Jari-jemari kaku almaklum la dah bertahun tinggalkan dunia blog. Alhamdulillah walaupun dah lama tak bersiaran, masih lagi diberi kesempatan oleh Dia Yang Maha Esa untuk terus bernafas dan menyambut hari kemenangan umat islam iaitu hari raya adilfitri pada tahun 2017. Alhamdulillah jugak dapat beraya bersama dengan ahli keluarga dan sanak-saudara di kelantan. Walaupun, hari raya keempat dah mula bekerja seperti biasa, masih terasa kehangatan raya tahun ni. Tunggu nak menjengah rumah terbuka sahabat #teamrayakl plak.  Raya korang macam mana tahun ni?? Ada apa-apa perubahan?? Aku masih beraya dalam kategori #teamrayasolo hahaha. Mana-mana yang bakal bertukar status syukur alhamdulillah, kalau ada kenduri tu jemput-jemput la aku di sini, sekurang-kurangnya dapat merasa kenduri

Air Asia Big Shots Day

Assalamualaikum.. Sanggup taw iolls bersengkang mata gara-gara promo Air Asia ni. Ke korea kah kita?? hahaha mana tau leh jumpa buah hati iolls si Lee Min Ho tu kihkih, tapi hampeh website dia server down la plak dah sejam ni hah tak dapat bukak jugak website dia tuhhh...please la upgrade sikit. Bukan Air Asia jer taw, MAS pon taknak kalah..perang besar nampak gaya, ni nak balas dendam pasal nasi lemak telanjang ke apa nih kihkih. Insyaallah lau ada rezeki rembat seat yang murah boleh dah la planning for next year trip..yuhoooo  Jenuhlah nak tunggu camni. Tarik selimut tido.